
Také jste se už potkali s podvodnými zprávami?
4 z 10 online uživatelů se setkali s podvodným zprávami, které vypadají jako od pošty či kurýra.Setkali jste se v poslední době s podvodnými zprávami, jejichž odesílatel se vydával za přepravní nebo kurýrní službu? Nejste sami, s takovým nevyžádaným e-mailem nebo SMS zprávou se v posledních týdnech setkaly více než dvě pětiny českých internetových uživatelů. Obvykle to dokonce nebyla jen jedna, ale hned dvě nebo tři zprávy. Naštěstí se zdá, že naše internetová populace je v tomto směru prozřetelná: více než tři čtvrtiny příjemců v takové zprávě hned napoprvé rozeznaly podvod a nemělo to tak pro ně žádné nepříjemné důsledky.
Podvodné zprávy, které mají vzbudit dojem, že je adresátovi posílá místní pošta nebo jiná služba na rozvoz zásilek a požaduje po nich kliknout na odkaz nebo zaslat své údaje, se ve velké míře šířily například kolem Vánoc. Útočníci zřejmě využívali situace, kdy spousta lidí očekávala zásilky s objednanými vánočními dárky a byli tak potenciálně snazším terčem pro podvody tohoto druhu. Od začátku prosince se – v o něco větší míře muži než ženy a také spíše mladší respondenti.
Naprostá většina z nich (83 %) se navíc setkala s vícero takovými zprávami: 46 % se dvěma až třemi, 28 % se čtyřmi až deseti a 9 % dokonce s více než deseti. Jen u 17 % dotázaných z řad příjemců takových zpráv zůstalo jen u jednoho e-mailu nebo SMSky.
Naprostou většinu příjemců z řad našich online respondentů však podvodníci naštěstí nenachytali: 78 % tvrdí, že hned při prvním obdržení sdělení od falešného kurýra rozeznali, že jde o podvod a zprávu smazali nebo dál neřešili. 4 % si informace ze zprávy ověřila přímo u přepravní služby, za kterou se odesílatel vydával a shodný podíl si informace ověřil alternativní cestou. Jen 2 % dotázaných ve výzkumu přiznala, že podvod nerozeznala a požadovanou akci provedla, tedy např. klikla na odkaz, vyplnila údaje apod.